top of page

איטום חדרים רטובים

איטום מתחת לאריחים: מבטיח עמידות לטווח ארוך


מערכת איטום מקיפה וחזקה היא תנאי הכרחי לשמירה על השימושיות לאורך זמן של חללים החשופים ללחות. בעוד שרוב האריחים עצמם אטומים למים מטבעם, החומרים המשמשים לדיוס לרוב אינם. זה מחייב לשמור על המצע הבסיסי על ידי יישום שכבת איטום אמינה מתחת לאריחים.


בתקן הנוכחי DIN 18534: 2017-07, שכותרתו "איטום ליישומים פנימיים", נקבעות דרישות מדויקות, הנחיות תכנון ועקרונות ביצוע. תקן זה מסדיר איטום של קירות ורצפות בחדרים לחים ורטובים, במיוחד אלה המכוסים באריחי קרמיקה המיועדים לשימוש כמשטחים סחרים.


התשתיות שעליהן מיושמת מערכת האיטום חייבים, בתנאים רגילים, לעמוד בלחצים הקשורים לתנועת מרכיבי הבניין. יתר על כן, האיטום חייב לא רק לעמוד בפני חשיפה למים ושינויי טמפרטורה אלא גם להיות עמיד בפני הבסיסיות של בטון וטיט. בהתאם לדרגות החשיפה הספציפיות למים, הדבר כרוך בסוגים שונים של משטחים הכפופים למשכי חשיפה משתנים לריסוס, מי שירות או מי בריכה.


שיקולים מרכזיים ודרישות כלליות:


דרגות החשיפה למים מסווגות בהתאם לתקן, בטווחים של W0-I עד W3-I:


W1- (חשיפה מתונה)

- אזורים עם חשיפה תכופה להתזת מים או חשיפה לא תכופה למי שירות, ללא התעצמות עקב מי בריכה.

- דוגמאות כוללות משטחי קיר מעל אמבטיות, במקלחות ובחדרי רחצה.

- כמו כן, שטחי רצפה בבתים עם ניקוז ושטחי רצפה בחדרי רחצה עם או בלי ניקוז אך עם פגיעת מים מוגבלת מאזור המקלחת.


W2- (חשיפה גבוהה)

- אזורים עם חשיפה תכופה למים ריסוס ו/או מים תעשייתיים, במיוחד על הרצפה, מוגברים מדי פעם על ידי בריכה.

- המקרים כוללים משטחי קיר במקלחות בתוך מתקני ספורט/מסחר, שטחי רצפה עם ניקוז ו/או מרזבים, ושטחי רצפה בחדרים עם מקלחות בגובה הרצפה.

- קטגוריה זו כוללת גם משטחי קיר או רצפה במתקני ספורט/אתרים מסחריים.


W3- (חשיפה גבוהה מאוד)

- אזורים עם חשיפה תכופה מאוד למים התזות ו/או מים תעשייתיים ו/או מים מתהליכי ניקוי אינטנסיביים, המועצמים על ידי ניקיון מים.

- שיעור זה מכסה אזורים ליד בריכות שחייה, מקלחות ומתקני מקלחת במתקני ספורט/אתרים מסחריים, ואזורים במסגרות מסחריות כמו מטבחים, מכבסות ומבשלות בירה.


בהתאם לרמת החשיפה הצפויה למים, ניתן להקצות לאפליקציה דרגות שונות של חשיפה למים. במקרים בהם אין לחדרים סמוכים הפרדה מרחבית נאותה או מאפיינים מבניים כמו מחיצות מקלחת להגנה, ייתכן שכדאי להקצות דרגת חשיפה גבוהה יותר כדי להבטיח איטום יעיל.


לסיכום, איטום נכון מתחת למרצפות חיוני לשמירה על שלמות חללים לחים ורטובים, והקפדה על תקנים מסייעת להבטיח עמידות ארוכת טווח של אזורים כאלה.









bottom of page